Lektion 1- genomförande

Jag startade lektionen genom att berätta en kort historia om hur jag, min man Magnus och son Casper var ute och gick på Djurgården. Eleverna räckte upp händerna redan i inledningen : Jag har varit där också, Jag har varit på Gröna Lund! Jag har varit på Skansen! Jag har varit på ett museum där! Osv.
 
Jag berättade om hur vi plötsligt på vägen hem stannade upp och fick se något stort. Vi började fundera på vad det var: Vad är det för något? Hur kom det/den hit? Vart har den varit förut? Varför står den just här?
 
Eleverna blev väldigt nyfikna på vad det var vi hade sett och ville mer än gärna hjälpa mig att få lite svar på frågorna.
 
Jag visade den första bilden (projektor) och det svepte ett förtjust " åhhh, wooooow" genom klassrummet. En elev i första gruppen hoppade upp och utropade "Det är en FOT, Camilla!!"
 
Vi betraktade bilden länge, eleverna gick fram till duken och började upptäcka detaljer; färgen, storleken, rött, huset bakom, gräset, rörelsen.
 
Efter en stund tog jag fram bild nr 2 där jag också skrivit lite hjälpfrågor. Uppgiften var att nu skriva ner de tankar som uppkommit. Det räckte med att skriva ner ord och korta meningar. Eleverna skissade även upp fortsättningen på foten, dvs hur kunde hela kroppen ha sett ut? Hur såg miljön ut runtomkring? 
 
(Av någon anledning är bilderna felvända här, men i Powerpoint-presentationen ligger de rätt. Bilderna är tagna av mig själv och inte hämtade från någon annan. Om det är någon som vill ha denna lilla ppt, skicka ett mail till: [email protected], så mailar jag över den!)
 
Tidsåtgången var olika i de båda grupperna. Grupp 1 arbetade väldigt intensivt och vi fick tyvärr avbryta när 60 min hade gått (ett oundvikligt problem som ofta uppstår i skolans schemalagda värld) medan det efter 40 minuter i grupp 2 blev läge att faktiskt byta ämne helt innan lunchen. I fortsättningen är det bättre att lägga projektet på morgonlektionerna för båda grupperna (note to self...). 
 
Några elever var tydligt färgade av de högläsningsböcker vi nyligen haft, SVJ samt Häxorna av Roald Dahl. Några skrev och fantiserade om att det var en häxa som förtrollat en ballerinas fot/sko, andra om att det var en staty av någon kung som gått sönder under ett krig eller vid flytten av statyn, andra om jättar, gudar och troll. En elev började direkt skriva om att det var Bellman (med koppling direkt till Bellmanhistorierna) och skrev flera sidor om alla platser Bellman varit på, en annan utgick från sig själv "min fot".
 
Under eftermiddagen pratade eleverna ur båda grupperna om foten i olika sammanhang, både med varandra i lunchkön och med mig. 
 
Lektion nr 1 i projektet har väckt nyfikenhet och jag känner mig väldigt glad och nöjd inför fortsättningen! Det jag planerat är att fortsätta att skriva berättelserna samt göra ett collage i A3-format. Varje elev ska få bilden på foten som de får montera på pappret, valfri placering. De ska fortsätta måla klart bilden/ kroppen samt placera figuren i en miljö. Samtidigt är detta ett projekt som väckt nyfikna frågor, så vi får se i vilken riktning nästa arbetspass tar oss. Jag planerar också att arbeta vidare med skulptur i lera/trolldeg alternativt gips (beroende på vilket material vi har på skolan såklart) samt med tryck.
 
Jag återkommer!